Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


SZIAT a gyakorlatban

  

1. Mozgás Elemző Vizsgálat (MEV)

2. Irányított Aktív Gyógytornának (IAGY)


A SZIAT lényegi része a mozgásrendszer állapotának az alapos, részletes feltérképezése, amelyhez a Mozgás Elemző Vizsgálat (MEV) adja a kritériumrendszert. Alkalmazásával fény derül a mozgásfejlődési zavarokra, az afiziológiás mozgásmintákra, ill. a kóros mozgáshibák okára.

Szakmailag fontos szerepe van a pontos, precíz vizsgálatnak, mert a gyógytornász a vizsgálati eredmények alapján tudja felmérni, hogy a gyermek mozgatóapparátusa a korosztályának megfelelően fejlődik e, és ez alapján állítja fel a kezelési tervet.

A SZIAT kezelést Irányított Aktív Gyógytornának (IAGY) nevezi a rendszer. Alapelve, hogy a terápia során a gyógytornász ne várjon el olyan mozgást a pácienstől, amelyről tudjuk, hogy nincs meg hozzá a megfelelő mozgatórendszeri és/vagy idegrendszere. A SZIAT-ban a gyógytornász egyénre és problémára szabott terápiát végez. A terápiában a SZIAT-technikák alkalmazásával kerül sor a kóros tartások, mozgások megszüntetésére. A kezelés során az afiziológiásan működő mozgásrendszert alkotó elemek optimális funkciójának a helyreállítása történik a Mozgató Egységekben.

A terápia folyamán, a résztartások és a részmozgások kijavítása után, a gyógytornász a fiziológiás tartást, mozgást újra és újra visszaépíti az összetett mozgásba.

Az idegrendszeri vezérléssel, és a visszajelzéssel serkentődik az idegrendszeri funkció. A korrigált mozgás kijavított formában rögzül az idegrendszerben. A helyes mozgás ingerli az idegrendszer optimális működését. Ezért a gyermek figyelme, koncentrációja, együttműködése, feladattudata is javul. 

A kezelés során elsődleges technikaként Irányított Mobilizálást végez a gyógytornász. Erre azért van szükség, mert a mozgatóapparátus korlátait a gyermek saját erővel nem tudja helyreállítani, ezért szükséges az anatómiai állapot visszanyeréséhez az irányított külső erő segítsége. A helyes mozgáshoz optimálisan funkcionáló izomrendszerre van szükség, ezzel azonban a gyermek nem rendelkezik. Ennek hiányában alakult ki nála a beszűkülés, a kontraktúra, és ezt követően a kóros tartás, mozgás. Az ízület korlátolt mozgathatósága kihat az izom működésére, mert korlátolt ízületi mozgáspályánál, az izomrendszer nem minden tagja funkcionál teljes minőségében.

A gyerekek esetében a mobilizáláshoz, azaz az ízület és az izom helyreállításához, a gyógytornász a kezelés során egy saját SZIAT manuális technikát alkalmaz.

Irányított Aktív Mozgatás stabilizációs gyakorlatokkal történik. Az Egységeken belüli instabilitás úgy érhető el, hogy a gyógytornász korrigált statikus helyzetben próbálja kimozdítani az Egységet izomegyensúlyi állapotából. A helyzetekben az izomrendszer mindig próbál megfelelni a kibillentet állapot megtartásában, ezzel serkentve van az érintett izom a működésre.

Aktív Mozgáskor végzett gyakorlatok alatt, a gyógytornász az Egységek elemeinek pontos tartását, és a pontos mozgás irányát állandó korrekcióval éri el. A gyakorlatok alatt a gyermek a gyógytornász irányításával végzi az elmozdulást, hogy az a lehető legoptimálisabb helyzetben történjen. A helyzetváltoztató gyakorlatokkal megalapozzuk a mozgatórendszer Egységeinek a helyes, önálló működtetését.

Helyváltoztatáskor az egyensúlyi állapot eléréséhez megfelelő izomműködésre, és ízületi mobilitásra van szükség. Ha ezek a feltételek nincsenek meg, akkor a helyváltoztatás nem tud megvalósulni, vagy a mozgás nem lesz pontos, és harmonikus.

A SZIAT egyik fontos szempontja, hogy a kóros tartásokat, mozgásokat a terapeuta nem gyakoroltatja, hanem a fiziológiás állapot elérésére törekszik elsődleges célként. 

Játékos Dinamikus Helyváltoztató Gyakorlatokkal tanítja a SZIAT a pacienseket az összetett mozgásokra, és a mindennapi mozdulatokra. De csak azokat a mozdulatokat gyakoroltatjuk önállóan, amelyikről tudjuk, hogy sok ismétlés segítségével kóros mozgás nélkül is kivitelezhetőek. A terápia során a gyógytornász gyakran használ egyedi SZIAT eszközöket, sporteszközöket, ezzel hatékonyabbá, színesebbé tehető a terápia.

Minden korcsoport mozgásproblémáinak és rendellenességeinek az oka ugyanonnan eredeztethető, de a korosztályok feladattudata, együttműködése, ill. feladatmegoldó képessége az életkoruk szerint változik. A módszer három korcsoportra dolgozta ki a terápiát, mert a gyógytorna során figyelni kell a gyermek életkori sajátosságait, a mozgatórendszer állapotát, az értelmi fejlettségét, és az együttműködő képességét.